Deväť vecí, ktoré vám pomôžu naštartovať metabolizmus

Naštartovanie a zrýchlenie metabolizmu aj za pomoci kávy
Potrebujete naštartovať metabolizmus a zhodiť nejaké tie kilogramy? Pomôže vám aj káva!

Ruku hore všetci, ktorí by chceli schudnúť! Áno, pomyselné ruky istotne vyleteli nahor, pretože medzi nami je len málo tých, ktorí sú so svojou váhou spokojní. Všetci to poznáme: kilogramy sa na nás nalepia strašne ľahko, ale keď sa ich potrebujeme zbaviť, tak je to odrazu hotová veda. Premáhanie, odriekanie, trýznenie, trápenie.

Tu a tam sa objavia zaručené diéty, ktoré človeku na chvíľu pomôžu, avšak po určitej dobe sa zvyčajne všetko vráti do zaužívaného normálu. Ak sa teda z cenných rád nestane životný štýl.

Ale čo ak by sme svojmu metabolizmu trochu pomohli a niektorým zo šikovných trikov ho skúsili poriadne naštartovať? Všetci predsa vieme, že ak by fungoval lepšie, spálili by sme viac kalórií a chudnutie by nemuselo byť úplné sci-fi.

Máme pre vás deväť spôsobov, ako ho zlepšiť. Tak poďme na to…

1. JEDZTE JEDLÁ BOHATÉ NA BIELKOVINY

Konzumovanie jedla dokáže na niekoľko hodín zlepšiť váš metabolizmus, pričom tento jav označujeme ako termický efekt jedla (TEF). Spôsobuje ho potreba dodatočných kalórií, ktoré si telo žiada pre strávenie, vstrebanie a spracovanie živín nachádzajúcich sa v jedle. Najvyšší nárast TEF zabezpečujú práve bielkoviny, ktoré zrýchlia metabolizmus o 15 až 30 percent. Sacharidom sa to podarí o 5 až 10 percent a tukom len o 0 až 3 percentá.

Bielkoviny okrem toho vyvolávajú pocit plnosti, takže človek toho zje menej. Jedna zo štúdií ukázala, že ak tvoria bielkoviny 30 percent denného príjmu živín, človek prijme v priemere o 441 kalórii menej. Za jeden deň!

2. PITE STUDENÚ VODU

Azda nikomu netreba vysvetľovať, že rôzne sladené nápoje nie sú ideálne a telu prinášajú množstvo kalórií. Ak chce človek schudnúť, mal by ich nahradiť čistou vodou, ktorá navyše na určitú chvíľu zrýchli metabolizmus. Pol litra čistej vody podľa vykonaných štúdií zrýchli metabolizmus vo chvíľach oddychu o približne desať až tridsať percent, a to približne na hodinu. Nuž a čo je ešte lepšie, pri studenej vode je tento vplyv ešte väčší. Ďalšiu energiu totiž telo spotrebuje na to, aby sa popasovalo s chladom, ktorý takto do tela príde.

Ak sa navyše napijete približne pol hodiny pred jedlom, budete sa cítiť plnšie a zjete toho menej. Štúdia vykonaná na obéznych dospelých ľuďoch ukázala, že tí, ktorí pred jedlom vypili pol litra vody, chudli o 44 percent rýchlejšie, ako tí, ktorí ju nevypili.

3. CVIČTE

Zapojte vysoko intenzívny intervalový tréning (HIIT), teda rýchle a veľmi intenzívne etapy aktivity. Toto vám veľmi účinne zrýchli metabolizmus a tuk budete spaľovať aj po ukončení cvičenia. Štúdia ukázala, že dvanásť týždňov aplikovania takéhoto cvičenia dokáže zredukovať množstvo tuku v oblasti brucha až o sedemnásť percent.

4. DVÍHAJTE ŤAŽKÉ VECI

Svaly sú z metabolického hľadiska aktívnejšie ako tuk, takže budovanie svalovej hmoty vám pomôže zrýchľovať metabolizmus. To znamená, že aj keď budete v určitej chvíli oddychovať, spálite viac kalórií, ako keby ste svaly nemali. Dvíhanie závaží vám pomôže udržať svalovú hmotu a súčasne bojovať so spomalením metabolizmu vyvolaným stratou váhy.

5. VIAC ČASU TRÁVTE V STOJI

Ak máte sedavé zamestnanie, tak možno zvraštíte čelo a poviete, že sa nám ľahko hovorí. Skutočne s tým však treba niečo spraviť a dokonca sa objavujú aj názory, že sedenie je podobný neduh ako fajčenie. Vraj novodobý mor. Nuž a je celkom zrejmé, že ak sedíte, spaľujete menej kalórií, ako keby ste stáli. Za popoludnie, počas ktorého by ste sedenie vymenili za státie, by vaše telo spálilo o 174 kalórií viac.

Ak ste v práci nútení sedieť, doprajte si aspoň krátke prestávky, počas ktorých sa vyrovnáte, prípadne prejdete. Jednou z alternatív je aj pracovný stôl, pri ktorom pracujete „na stojáka“.

6. PITE ZELENÝ ALEBO OOLONGOVÝ ČAJ

Štúdie ukázali, že tieto typy čajov zrýchľujú metabolizmus o štyri až päť percent. Časť tuku uloženého vo vašom tele vedia zmeniť na voľné mastné kyseliny, čo môže pomôcť zrýchliť spaľovanie tuku o desať až sedemnásť percent. Existujú však aj štúdie, podľa ktorých tieto čaje nemajú na metabolizmus žiadny vplyv, prípadne len malý alebo pomáhajú len niektorým jednotlivcom. Ideálne je teda otestovať si ich na vlastnej koži.

7. JEDZTE PIKANTNÉ JEDLÁ

Korenia obsahujú kapsaicín, ktorý dokáže zlepšiť metabolizmus. Problém je len v tom, že na to, aby malo korenie svoj vplyv, ho treba spotrebovať dosť veľa a nie každý organizmus to dokáže tolerovať. Jedna zo štúdií ukázala, že korenie v normálnom množstve pomôže pri jednej dávke jedla spáliť približne desať dodatočných kalórií. Nie je to veľa, ale ak ste milovníkmi pikantných jedál, skúste aj tento variant, prípadne ho kombinujte s ostatnými alternatívami spomínanými v tomto článku.

8. DOPRAJTE SI DOBRÝ NOČNÝ SPÁNOK

Možno o tom ani neviete, ale nedostatok spánku je spájaný s výrazným nárastom hrozby obezity. Má totiž negatívny vplyv na metabolizmus. Nedostatok spánku okrem toho spôsobuje nárast množstva cukru v krvi a rovnako aj odolnosti voči inzulínu, čo v konečnom dôsledku môže viesť k diabetickým problémom. Ľudia, ktorí nedobre spia, často pociťujú hlad a majú problém schudnúť.

9. PITE KÁVU

Na záver to najlepšie. Kvalitná chuťovka a efektívny nástroj v jednom. Štúdie ukázali, že káva môže zrýchliť váš metabolizmus o 3 až 11 percent, pričom napomáha aj spaľovaniu tuku.

Viac informácií o vplyve kávy na chudnutie sme už priniesli v týchto článkoch:

Príjemné čítanie! A samozrejme, aby sme nezabudli: budeme radi, ak navštívite náš eshop a vyberiete si kvalitnú bio organickú kávu Cafézia s množstvom zaujímavých vlastností.

PREJDI NA E-SHOP

bio organická káva Cafézia, zrnková
Budeme radi, ak pri káve stavíte na našu bio organickú Caféziu. Ide o kávu najvyššej kvality, ktorej obstaranie určite neoľutujete 🙂