Káva, kofeín a chudnutie: Ako to funguje?

Káva a chudnutie, káva a obezita, kofeín
Potrebujete schudnúť a vyskúšali ste už všetky možné „zaručené“ recepty? A čo tak káva? Prečítajte si náš článok a dozviete sa viac.

Sedíte doma s vyloženými nohami, popíjate kávu a chudnete. Jedna báseň, nie? V ideálnom svete by to malo fungovať asi nejako takto, avšak realita nie je až taká ružová. S kávou sa však napriek tomu chudnúť dá. Povieme vám ako…

Hlavnou zložkou kávy je kofeín, ktorý je obľúbený na celom svete. Ide o jednu zo známych látok, ktorá pomáha mobilizovať tuk v tukových tkanivách a zlepšovať metabolizmus. Avšak nie je to jediná biologicky aktívna látka nachádzajúca sa v kávových zrnách, ktorá si nájde cestu až do vašej šálky.

Tých je niekoľko:

KOFEÍN – hlavný stimulant v káve, ktorý je zbytočne predstavovať. Viac sa mu budeme venovať v ďalšej časti článku.

TEOBROMÍN – hlavným zdrojom tejto látky je kakao alebo čokoláda, no v menšej miere sa nachádza aj v káve. Pre ľudí nie je toxický ani pri konzumácii veľkého množstva, avšak pre psov alebo kone môže byť smrteľný. Patrí k purínovým alkaloidom, ktoré stimulujú určité oblasti ústrednej nervovej sústavy.

TEOFYLÍN – ďalší zo stimulantov, ktorý sa nachádza hlavne v semenách kakaovníka a v listoch čajovníka čínskeho, avšak aj v káve. Je to purínový alkaloid, ktorý je príbuzným teobromínu a kofeínu. Medicína ho využíva napríklad na liečbu prieduškovej astmy.

KYSELINA CHLOROGÉNOVÁ – jedna z biologicky najaktívnejších zložiek kávy s množstvom zaujímavých vlastností, na ktoré sme si podrobne posvietili v TOMTO ČLÁNKU.

*****

Káva a chudnutie: Ako v tomto smere pomáha kofeín?

V ďalšej časti textu sa budeme venovať výhradne kofeínu, ktorý je všetkým veľmi dobre známou látkou a na jeho účinky si posvietilo už viacero štúdií. Kofeín funguje tak, že blokuje neurotransmiter zvaný adenozín, endogénny nukleozid ovplyvňujúci celý rad fyziologických procesov.

Vďaka zablokovaniu adenozínu sa kofeín stará napríklad o produkciu neurotransmiterov ako dopamín a norepinefrín, ktoré spolu s adrenalínom patria medzi katecholamíny. Dopamín a norepinefrín v konečnom dôsledku zabezpečujú, že človek má pocit značného množstva energie a cíti sa bdelo.

„Takto vám káva pomáha ostať aktívnym aj vtedy, keď by ste sa inak cítili byť unavený,“ skonštatoval Kris Gunnars z nutričného tímu Healthline. „V skutočnosti to môže pomôcť zvýšiť výkon v priemere o jedenásť až dvanásť percent.“

Nuž a vyšší výkon automaticky znamená aj vyššiu spotrebu energie, čo v konečnom dôsledku vedie k chudnutiu. Logické, nie?

Káva a chudnutie, káva a boj s obezitou.
No nedostali ste hneď chuť na šálku kvalitnej kávy? 🙂

*****

Ako káva pomáha s mobilizovaním tuku v tukových tkanivách?

Kofeín stimuluje nervový systém, ktorý vysiela priame signály tukovým bunkám a doslova im „hovorí“, aby začali odbúravať tuk. Deje sa tak prostredníctvom zvýšenia množstva adrenalínu v krvi. Ten sa krvou dostane do tukových buniek a odbúraný tuk uvoľní do krvi.

„Ale samozrejme, že vypustenie mastných kyselín do krvi vám automaticky nepomôže zbaviť sa tuku,“ upozornil autor štúdie. „Stane sa tak len v tom prípade, ak vaše telo spáli viac kalórií, ako ich prijme prostredníctvom stravy. Tento stav je známy ako negatívna energetická bilancia.“

Dosiahnuť ju môžete niekoľkými spôsobmi: buď budete menej jesť, buď viac cvičiť alebo si pomôžete doplnkovou stratégiou a stavíte na suplementy ako kofeín.

*****

Káva pomáha zvýšiť hodnotu RMR

Ďalšia zaujímavá informácia sa týka skratky RMR (resting metabolic rate), ktorá popisuje úroveň, akou spaľujete kalórie v období oddychu. Čím máte túto hodnotu vyššiu, tým ľahšie chudnete a tým viac toho viete zjesť bez nepríjemného dopadu na vašu váhu.

„Štúdie ukázali, že kofeín vie RMR zvýšiť o 3 až 11 percent,“ konštatuje Kris Gunnars. „Tento efekt je bohužiaľ slabší u ľudí, ktorí sú obézni. Jedna zo štúdií ukázala, že kofeín zosilnil spaľovanie tuku u chudých ľudí až o 29 percent, ale u obéznych len o približne 10 percent. Efekt slabne aj s pribúdajúcim vekom, silnejší je u mladých ľudí.“

*****

Môže si telo na kofeín „zvyknúť“?

Avšak pozor, všetko má svoje „ale“. Závery niektorých štúdií hovoria o tom, že človek si na pravidelný príjem kofeínu zvykne, pričom ten už potom na metabolizmus nemá také účinky, ako tomu zvyklo byť. V tomto smere sa však odborníci nezhodujú a opäť platí staré známe pravidlo, že každý jednotlivec je individuálny a u každého môže všetko fungovať inak.

„Ľudia si môžu vybudovať toleranciu na vplyvy kofeínu. Z tohto dôvodu môže byť pitie kávy alebo iných kofeínových nápojov kvôli chudnutiu z dlhodobého hľadiska neefektívne. Ak chcete piť kávu v záujme chudnutia a odbúravania tuku, spravíte dobre, ak ju budete piť v etapách, vďaka čomu si nevybudujete odolnosť. Možno cykly dvoch týždňov pitia a dvoch týždňov nepitia,“ dodáva Kris Gunnars na záver svojej analýzy.

PREJDI NA E-SHOP

bio organická káva Cafézia
Cafézia: bio organická káva najvyššej kvality. Poďte na náš eshop a začnite si ju vychutnávať.