Káva/kofeín v tehotenstve: Čo všetko o tejto téme vieme?

Káva v tehotenstve. Áno alebo nie?
Môžem piť v tehotenstve kávu? Večná otázka každej tehotnej „kávičkárky“…

O užívaní kofeínu v priebehu tehotenstva či dojčenia sa toho popísalo viac ako dosť. Názory na túto problematiku sú rôzne, ale pri rozdielnych štúdiách sa predsa len dopracujeme aspoň k niekoľkým styčným bodom.

Ešte pred prečítaním samotného článku by sme vás radi upozornili na to, že káva Cafézia je najvhodnejší produkt pre tehotné a dojčiace ženy, ktorý nájdete na slovenskom trhu. Funguje inak ako ostatné kávy a tri byliny, ktoré sú v nej obsiahnuté, prirodzene moderujú a spomaľujú metabolizovanie kofeínu. Tým pádom je oveľa lepším variantom.

Viac informácií o Cafézii a tehotenstve nájdete TU!

Vplyv kofeínu (nielen) na tehotné ženy

Nasledujúce informácie o kofeíne a jeho všeobecných vplyvoch na tehotenstvo sú prevzaté z publikácie americanpregnancy.org:

  • Kofeín je stimulant, ktorý má vplyv na zvyšovanie krvného tlaku i tepu. Obom týmto vplyvom by sa mala žena počas tehotenstva vyhýbať.
  • Kofeín má vplyv aj na zvyšovanie frekvencie močenia, takže znižuje úroveň množstva vody v tele a môže viesť k dehydratácii.
  • Kofeín sa nenachádza len v káve, avšak nájdete ho aj v čaji, čokoláde, energetických nápojoch, prípadne aj v niektorých liekoch. Dajte si teda pozor aj na iné veci, nie len na kávu.
  • Tento bod možno spočiatku vyznie trochu strašidelne, ale ak ho dočítate celý, budete pokojnejší: viacero štúdií na zvieratách ukázalo, že kofeín môže mať vplyv na vrodené poruchy dieťaťa, na predčasný pôrod, na zníženie plodnosti, no napríklad aj na to, že dieťa sa narodí s podváhou. Ale pozor: štúdie vykonané na ľuďoch nevedia prísť k jednoznačnému záveru a neexistuje dôkaz, že je tomu skutočne tak.
  • Niektoré štúdie naznačili, že vysoké množstvo spotrebovaného kofeínu môže viesť k problémom s počatím. Vedci, ktorí za nimi stoja, ženám odporúčajú, aby v prípade záujmu otehotnieť obmedzili príjem kofeínu.
  • Hovorilo sa o tom, že vysoký príjem kofeínu môže mať vplyv na zvýšenie potratovosti. Spomínaný zdroj priniesol v tejto súvislosti dva nezávislé prieskumy, ktoré však ponúkajú rozdielne výsledky. American Journal of Obstetrics and Gynecology tvrdil, že ak žena skonzumuje viac ako 200 miligramov kofeínu denne, má dvakrát väčšiu pravdepodobnosť potratu, ako žena, ktoré neskonzumuje žiadny kofeín. Avšak iný prieskum z dielne Epidemiology, v rámci ktorého mali ženy užívať 200 až 350 miligramov kofeínu denne, neukázal žiadne zvýšené riziko.
  • Všeobecné závery hovoria o tom, že tehotné či dojčiace ženy by pre istotu mali obmedziť množstvo prijatého kofeínu na maximálne 200 miligramov denne. Nájdu sa odborníci, ktorí ho radia obmedzovať na 150, ale i takí, ktorí by pripustili aj 300 miligramov.

Cafézia nakopne a neublíži

Celkovo ide o veľmi komplexnú tému, na ktorej záveroch sa – ako ste mohli vidieť – odborníci nevedia dohodnúť. Vyzerá to tak, že malé množstvo kávy si určite môžete dopriať. Ak túžite staviť na väčšiu istotu, tak je tu Cafézia. Viac o jej unikátnych vlastnostiach nájdete TU!

Káva v tehotenstve. Áno alebo nie?
Veríme, že informácie o pití kávy v tehotenstve pre vás budú užitočné a pomôžu vám lepšie vykresliť reálny obraz 🙂