Káva naruší spánok aj po šiestich hodinách od užitia, Cafézia nie

Káva a jej vplyv na spánok
Káva vás v priebehu dňa nakopne a nabudí, ale keď ju vypijete večer, môže vám narušiť priebeh spánku. Cafézia je však iná. Prečítajte si náš článok a dozviete sa viac…

Káva je celosvetovo známa ako nápoj, ktorý človeka nakopne. S týmto nakopnutím je však u mnohých ľudí spojený aj problém: ak si lahodný dúšok dáte v podvečerných alebo večerných hodinách, môže vám ublížiť a môžu sa dostaviť problémy so spánkom. Cafézia je však iná a aj preto o nej hovoríme, že „nakopne a neublíži“.

Teraz k veci: skôr spomínanú skutočnosť hovoriacu o tom, že káva naruší spánok, potvrdilo už viacero vedeckých štúdií. Tu a tam sa nájdu ľudia, ktorí tvrdia, že s nimi kofeín v tomto smere nič nerobí a môžu si ho dať aj päť minút pred zaľahnutím, no celoplošne to takto nefunguje. Drvivá väčšina človečenstva by v tomto prípade totiž skutočne mala problém zaspať.

Káva a spánok: Vedci riešili aj túto tému

Ale kedy si kávu ešte môžeme dať? Vieme vymedziť hodinu, po ktorej by sme sa jej už nemali dotknúť? Bude to 18:00? Alebo 15:00? Výskumníci z oddelenia porúch spánku a ich výskumu v Nemocnici Henryho Forda v Detroite si položili presne túto otázku a začali sa ňou vážne zaoberať.

Poskladali skupinu dobrovoľníkov, ktorí nemali problémy so spánkom a ktorí pravidelne konzumovali mierne množstvo kofeínu. Všetci si mali ponechať svoju klasickú rutinu a do postele ísť tak, ako zvyčajne; medzi 21:00 a 01:00 v noci, vstávať medzi šiestou a deviatou hodinou rannou, nuž a celkovo si dopriať od 6,5 po 9 hodín spánku. Jednoducho všetko tak, ako robili aj predtým.

Všetci účastníci prieskumu dostali fixnú dávku kofeínu, ktorú mali užívať tesne pred spánkom, tri hodiny pred ním, respektíve šesť hodín pred ním. Dovedna išlo o 400 miligramov kofeínu, čo sú podľa zainteresovaných vedcov približne štyri šálky kávy. Výskumníci ich potom pozorovali za pomoci špeciálneho spánkového monitoringu.

Bio organická káva Cafézia - AKCIA
AKCIA: Osem káv značky Cafézia by vás vyšlo na 100 eur. My vám ich dáme deväť, pridáme kávovar frenchpress zadarmo a vyjde vás to LEN NA 99 eur. Viac na eshop.cafeziaherbalcoffee.sk

Potvrdené: Káva má negatívny vplyv na spánok

Napokon prišli na to, že kofeín mal na zhoršenie kvality spánku značný vplyv. „Aj kofeín konzumovaný šesť hodín pred odchodom do postele ovplyvnil množstvo spánku o viac ako hodinu,“ konštatujú závery štúdie publikované na stránke medium.com. „V prípade, ak bol kofeín konzumovaný vo všetkých troch časových okamihoch, bola kvalita spánku ešte horšia.“

Spozorovaný bol pritom aj veľmi zaujímavý placebo efekt: „Keď bol kofeín konzumovaný v okamihu odchodu do postele a tri hodiny pred ním, tak účastníci potvrdili, že im to narušilo spánok. Ale ak kofeín konzumovali šesť hodín pred uložením sa do postele, nehlásili žiadny vplyv na kvalitu spánku. Spánkový monitoring však ukázal niečo iné.“

„Zaujímavá lekcia, ktorú by sme si z tejto štúdie mali odniesť je tá, že pri posudzovaní vplyvu kofeínu na náš organizmus by sme sa nemali naplno riadiť len svojimi dojmami – a hlavne v tom prípade, ak ide o spánok. Popoludňajšia káva vás môže udržať v bdelosti dlhšie, ako by ste si mohli myslieť,“ dodávajú výskumníci.

Caféziu môžete piť kedykoľvek

Závery štúdie boli také, že bežnú kávu by bolo optimálne piť pred 14:00. Potom už môže mať neblahý vplyv na narušenie spánkovej činnosti. Ale pozor: organická bio káva Cafézia funguje inak a môžete ju piť aj tesne pred spánkom. Má kofeín, nakopne vás, ale napriek tomu sa po nej dobre vyspíte. Funguje totiž celkom inak.

O časť kúzla sa starajú byliny yzop lekársky, lipkavec marinkový a yerba maté, ktoré sú v káve využité v presne spočítanom a výskumom podporenom percentuálnom pomere.

„Prirodzene moderujú a spomaľujú metabolizmus kofeínu,“ povedal autor kávy Dr. Tomáš Dobránsky pre blogokave.sk. „Robia to tak, že neovplyvňujú ďalšie charakteristické vlastnosti dobrej kávy, len znižujú alebo úplne odstraňujú negatívne účinky kofeínu na ľudský organizmus, avšak jeho vplyvy podporujúce kognitívne funkcie zostávajú zachované.“

Viac sa o tomto efekte dočítate TU!

Káva a spánok - Caféziu môžete piť aj pred spaním
Možno ste o tom ani nevedeli, ale aj po káve sa viete vyspať do ružova. Vyskúšajte si to na vlastnej koži.