Káva zlepšuje fyzický výkon, potvrdila to ďalšia štúdia

Káva zvyšuje fyzický/športový výkon
Ďalšia štúdia potvrdila, že káva zlepšuje športový, respektíve fyzický výkon. Viac v našom aktuálnom článku 😉

Zvyšuje káva fyzický výkon? Už dlhšie bolo zrejmé, že áno a niektorým príčinám tejto skutočnosti sme sa venovali už aj v našom Blogu o káve. Na situáciu si aktuálne posvietili aj vedci z univerzity v Coventry, ktorí sa pustili do zaujímavej štúdie.

Ako vhodný šport sa im zdala byť cyklistika, ktorá mohla dobre poukázať na fyzickú výhodu ponúknutú vypitím kávy, respektíve prijatím kofeínu. Celkovo 38 dobrovoľníkov, medzi ktorými bolo 19 mužov a 19 žien, dostalo za úlohu absolvovať päťkilometrovú časovku.

V záujme porovnania výkonnosti absolvovali v skutočnosti všetci až tri časovky: pred jednou dostali presne špecifikovanú dávku kofeínu, pred druhou tri decilitre čistej vody, pričom si mysleli, že ide o podporný prostriedok (pozoroval sa placebo efekt), nuž a pred tretím nedostali vôbec nič. Tento tretí test mal poukázať na ich čistú výkonnosť bez akéhokoľvek externého vplyvu.

Výsledky, ktoré boli publikované v odbornom žurnále Nutrients, na jednej strane potvrdili to, čo sa očakávalo, no na druhej strane priniesli aj malé prekvapenie. Najlepšie výsledky mali účastníci po káve, ale najhoršie po účinku placeba. To teda v tomto prípade vôbec nezabralo.

Aby bola štúdia vierohodná, každý dostal presné množstvo kofeínu, ktoré bolo stanovené na tri miligramy na kilogram váhy. Človek s váhou 80 kilogramov teda prijal 240 miligramov kofeínu. Dvanásť hodín pred začiatkom pokusu mali všetci účastníci zakázaný príjem kofeínu, pričom kávu dostali k dispozícii 70 minút pred začiatkom a mali presne desať minút na to, aby ju vypili.

Následne rovnú hodinu oddychovali, desať minút sa rozcvičovali a pustili sa do časovky. Ukázalo sa, že oproti bežnej situácii, keď cyklista nedostal vôbec nič, zvýšila káva výkon u mužov o 1,2 a u žien o 1,1 percenta. V porovnaní s placebom bol rozdiel až 2,1, respektíve 1,8 percenta.

Povedané rečou čísel: u mužov bol priemerný výkon bez akejkoľvek podpory 453 sekúnd, po troch decilitroch čistej vody (placebo) 457 a po káve 447 sekúnd. U žien tieto tri hodnoty predstavovali 522, 526 a 516 sekúnd.

Zaujímavé, čo poviete?

Ak hľadáte fajnovú kávu, skúste to tu na ESHOPe.

BLOG O KÁVE
WEB: blogokave.sk
FACEBOOK: facebook.com/blogokavesk
INSTAGRAM: instagram.com/blogokave