Koľko kávy môžeme denne vypiť? Je to vôbec zdravé?

Koľko takýchto šálok kávy si denne môžeme dať?
Koľko kávy môžeme denne vypiť? A je jej pitie vôbec zdraviu prospešné?

Aké množstvo kávy môžeme denne vypiť a aký to má vplyv na naše zdravie? Je káva prospešná alebo nie? Tak touto otázkou sa zaoberalo už množstvo odborníkov, ktorí zväčša dospeli k odlišným výsledkom. A to výrazne odlišným.

Zaujímavý súhrn v tomto smere priniesla stránka USA Today, ktorá sa odvoláva hneď na niekoľko nezávislých prieskumov.

Americký žurnál klinickej výživy v marci tohto roku (2019) publikoval výsledky prieskumu vykonanom na 350 000 ľuďoch, podľa ktorého viac ako šesť šálok kávy denne zvyšuje riziko kardiovaskulárnych problémov o 22 percent.

V roku 2013 sa podobnej otázke venovala aj Univerzita v Južnej Karolíne, ktorá skúmala mužov a ženy vo veku do 55 rokov, ktorí vypili viac ako 28 šálok kávy za týždeň. Vedci prišli na to, že táto skupina ľudí bola „v priebehu 32 rokov trvajúcej štúdie viac spájaná s úmrtiami“. Teda dosť nekonkrétny záver.

Existujú však ďalšie štúdie, ktoré dospeli k celkom opačnému efektu. Britská nadácia venujúca sa problémom so srdcom (British Heart Foundation, pozn. autora) tvrdí, že človek môže denne vypiť aj neuveriteľných 25 šálok kávy! K týmto záverom prišla na základe štúdie vzorky 8 000 obyvateľov Veľkej Británie.

Viacero ďalších štúdií podľa USA Today dospelo k tomu, že štyri šálky kávy denne sú absolútne bezpečné. Dokonca aj americké federálne stravovacie odporúčania tvrdia, že tri až päť šálok kávy denne, ktoré vám dodajú až 400 miligramov kofeínu, sú zdraviu prospešné.

Doktor Steve Nissen zo Srdcovo-cievneho inštitútu kliniky v Clevelande pre rovnaký zdroj povedal, že neexistuje špecifikovaný denný limit, ktorý by sme vedeli všeobecne uplatniť, ale ak človek vypije viac ako štyri alebo päť šálok kávy, prijme viac kofeínu, ako by mu on sám odporúčal.

„Uvedomte si, že biologický polčas rozpadu kofeínu je sedem až deväť hodín,“ uviedol Nissen. „Ak si teda ráno dáte kávu, tak vo vás kofeín môže ostať až do večera. Nuž a ak ju popíjate celý deň a dáte si jej poriadne veľa, môžete trpieť nespavosťou, čo je už vážny problém (radi pripomíname, že Cafézia funguje celkom inak – viac čítaj tu!).“

Treba však dodať, že nie každý človek reaguje na kofeín rovnako. Niekomu môže kofeín v bežnej káve spôsobovať problémy so spánkom, inému nemusí robiť vôbec nič. To isté platí aj o prípadnej triaške či problémoch so sčervenaním, čo sú dôsledky, ktoré na sebe niektorí ľudia reálne pozorujú.

Nuž a aby toho nebolo málo a aby sme čitateľom ešte viac zamotali hlavu, skôr spomínaný Americký žurnál klinickej výživy prišiel aj na to, že ľudia, ktorí kávu nepijú vôbec, majú o 11 percent vyššiu šancu na kardiovaskulárne problémy, ako tí, ktorí vypijú jednu alebo dve šálky denne.

Štúdia Národného inštitútu zdravia (USA) publikovala podobné výsledky: tí, ktorí vypijú minimálne tri šálky kávy denne, podliehajú o desať percent menšiemu riziku úmrtia. Do výskumu vraj bolo zapojených až 400 000 mužov a žien vo veku od 50 do 71 rokov.

Okrem toho nájdeme aj štúdiu organizácie Annals of Internal Medicine vykonanú na 185 000 Američanoch pijúcich „zopár šálok kávy denne“, ktorí mali o osemnásť percent nižšiu šancu na úmrtie, ako ľudia, čo kávu nepijú vôbec: USA Today však neuvádza, v akom časovom rozmedzí.

Nuž a rovnaká štúdia bola vykonaná aj na 520 000 Európanoch, ktorí takisto vypijú „niekoľko šálok kávy denne“. Tí sú vraj menej vystavení riziku úmrtia, ako ľudia, ktorí kávu nepijú vôbec.

Celkovo to teda vyzerá tak, že podobné prieskumy sa zatiaľ k ničomu konkrétnemu a hodnovernému nedopracovali. Keďže však vieme, že káva má mnoho ďalších výhod, dokáže vás nakopnúť a povzbudiť, vie naštartovať metabolizmus a pomôcť s chudnutím, ale aj omnoho viac, bolo by nezmyselné nepiť ju. Či?

*************************

BLOG O KÁVE
WEB: blogokave.sk
FACEBOOK: facebook.com/blogokavesk
INSTAGRAM: instagram.com/blogokave