Konzumovanie kávových zŕn: Aký počet je v poriadku a čo to s vami spraví?

Jedenie a konzumovanie kávových zŕn
Vedeli ste o tom, že kávové zrná sa dajú konzumovať? Skúšali ste to? Viac sa dozviete v našom článku.

Dá sa kávové zrnko jesť? Možno ste si už aj vy položili túto otázku a možno aj poznáte odpoveď. Áno, dá sa. Niekomu chutí viac, niekomu menej, ale ak si ho dáte v rozumnom množstve, nič tým nepokazíte. Také caféziovské zrnko vás, ako isto viete, nakopne a neublíži.

Výhod pitia kávy je mnoho. Naberiete energiu, preberiete mozog, zlepšíte pamäť, dostaví sa lepšia nálada, dosiahnete vyšší výkon, môžete aj schudnúť, nuž a navyše znižujete riziko vzniku viacerých nepríjemných zdravotných problémov.

*****

Konzumovanie kávových zrniek? Hor sa na to!

„Kávové zrnká sa konzumujú už stovky rokov,“ píše Mary Jane Brownová z nutričného tímu stránky healthline.com. „Hovorí sa o tom, že skôr, ako sa začala káva pripravovať v podobe nápoja, boli jej zrná často mixované so zvieracím tukom a takto konzumované v záujme zvýšenia energetickej úrovne.“

„Kávové zrnká dodávajú tie isté živiny ako šálka kávy, ale v omnoho koncentrovanejšej forme. Klasická káva je filtrovaná a zriedená s vodou, takže dostanete len časť z kofeínového obsahu a ostatných zložiek klasického zrna,“ konštatuje odborníčka s dodatkom, že jedenie kávových zŕn vedie k omnoho rýchlejšej absorpcii kofeínu a tým pádom aj k rýchlejšiemu nástupu účinku.

Ale pozor: „Treba si uvedomiť, že pri konzumácii zŕn ako celku sú zosilnené tak pozitívne, ako aj negatívne efekty vplyvu kávy. Kvôli tomu je najlepšie jesť kávové zrná len v obmedzenom množstve.“

*****

Kávové zrno ako zdroj kyseliny chlorogénovej

Kávové zrnká sú doslova nabité výkonnými andioxidantmi, pričom v mimoriadne hojnej miere je zastúpená napríklad kyselina chlorogénová, ktorá patrí do rodiny polyfenolov. Štúdie ukázali, že táto kyselina môže výrazne znížiť riziko vzniku cukrovky, má protizápalové účinky, podľa niektorých prieskumov vie pomôcť s bojom proti rakovine a pomáha aj pri chudnutí.

„Množstvo kyseliny chlorogénovej v kávových zrnách variuje v závislosti od typu zrna a od metódy praženia,“ pokračuje Brownová. „Praženie môže spôsobiť výraznú stratu kyseliny chlorogénovej na úrovni 50 až 95 percent.“

*****

Koľko kávových zŕn môžeme zjesť?

Veľmi zaujímavá informácia hovorí o tom, že zjedenie ôsmich kávových zŕn telu dodá rovnaké množstvo kofeínu, ako šálka kávy. Tým pádom ich nemôžeme zjesť nekonečne veľa, pretože by ste sa doslova „predávkovali“.

„Tolerancia množstva prijatého kofeínu je u každého iná,“ píše Brownová, podľa ktorej sú pre dospelého človeka „považované za bezpečné približne štyri šálky filtrovanej kávy denne. Väčšie množstvo môže negatívne ovplyvniť vaše zdravie.“

Ak si to prerátame, tak v poriadku by malo byť skonzumovanie približne 30 kávových zŕn denne, avšak len v prípade, že si okrem nich nedáte aj klasickú kávu. V tom prípade by ste museli príjem kofeínu z oboch zdrojov vhodne vyvážiť.

„Ak sú kávové zrná konzumované v rozumnom množstve, môžu byť bezpečným a zdravým spôsobom získania svojej dávky kofeínu,“ dodáva Mary Jane Brownová.

PREJDI NA E-SHOP

Konzumovanie kávových zŕn - ilustračná fotka kávových zŕn Cafézia
Tak čo, zaujal vás náš článok a skúsite ochutnať kávové zrnká? Ak ich doma aktuálne nemáte, prejdite na náš eshop.