Turecká káva: Je jej popíjanie zdravotne OK?

Turecká káva, džezva a šálka
Pravá turecká káva sa pripravuje v takejto džezve, z ktorej sa potom dávkuje do šálok.

Turecká káva. Keď počujeme toto označenie v našich končinách, okamžite nám na um príde zaliatie mletej kávy vriacou vodou. Nič ťažké, nič zaujímavé, nič extra chutné. Pravá turecká káva, ktorá je do dnešných dní najčastejším spôsobom prípravy kávy v Turecku či na Balkáne, je však o niečom inom.

Pre jej prípravu potrebujete mletú kávu, ktorá však musí byť pomletá až takmer na prach. Pripravuje sa v špeciálnej kovovej nádobke s dlhou rúčkou, zvanej džezva (v Turecku ju označujú cezve, v Grécku briki, pozn. autora), v ktorej sa káva varí. Respektíve nie celkom varí, ale ohrieva na teplotu tesne pod bodom varu. Vtedy je to ideálne.

Skôr sladká hrozba ako klasická šálka kávy

Do tureckej kávy si fajnšmekri pridávajú pomerne značné množstvo cukru a všetko to dopĺňajú orientálnym korením, zvyčajne kardamómom, prípadne šafránom.

„Zmes silnej kávy, cukru a kardamómu, teda turecká káva, je skôr sladkou hrozbou ako klasickou šálkou kávy,“ píše odborníčka na zdravie a výživu magazínu Live Strong Sara Ipatencová. „Káva a kardamóm prinášajú určité zdravotné výhody, ale z hľadiska nutričných benefitov tohto nápoja je cukor veľkým mínusom.“

Ak by ste si dali obyčajnú kávu bez mlieka a cukru, prijali by ste minimum kalórií, často sa hovorí o dvoch. Avšak šálka tureckej kávy má až približne 46 kalórií. Neobsahuje žiadny tuk, ale nemá ani vlákninu či bielkoviny, čo sú dôležité výživové doplnky. „Káva okrem toho nemá ani žiadne prevratné množstvo vápnika či železa,“ konštatuje Ipatencová.

V tejto súvislosti treba zdôrazniť, že ani pri popíjaní klasickej kávy sa nemusíte dostať na nižšie hodnoty kalórií. Ak si do nej pridáte cukor a neodtučnené mlieko, môžete sa ľahko dostať aj na 70 kalórií.

S cukrom opatrne, kardamóm má však výhody

V bežnej dávke tureckej kávy sú zvyčajne takmer tri čajové lyžičky cukru, čo je polovica denného odporúčaného množstva u žien a tretina u mužov. „Ak pravidelne konzumujete viac cukru, ako sú tieto limity, môžete priberať. A naberaním veľkého množstva váhy zvyšujete riziko vzniku kardiovaskulárnych chorôb a cukrovky.“

Výhody tureckej kávy spočívajú napríklad v spomínanom kardamóme, ktorý pomáha s trávením. Je to dobrý liek proti nadúvaniu, ktorý človeku pomáha zbaviť sa črevných plynov. Táto bylina vie okrem toho dodať energiu, rozprúdiť krv, zrýchliť metabolizmus a pomôcť odstrániť toxíny z tela. Má teda viacero zaujímavých výhod.

Máme teda piť tureckú kávu?

„Občasná šálka tureckej kávy môže mať miesto vo vašom pláne zdravej stravy,“ skonštatovala Sara Ipatencová. „Ak si ju však dáte, upravte iné zložky stravy tak, aby ste neprijali príliš veľké množstvo cukru. Ak si tureckú kávu pripravujete sami, dajte si cukru radšej len málo.“

Turecká káva - džezva a šálka
Tak čo, dostali ste chuť na tureckú kávu? Nezabudnite, že zrná treba pomlieť doslova na prach; aj mletú verziu Cafézie by ste teda mali ešte premlieť.